Pendidikan ketika baru lahir hinga 2 tahunPada masa ini pendengaran anak-nak cukup senitif. Usahakan agar anak-anak tidak didedahkan dengan muzik-muzik yang boleh mengeraskan hati. Tumbesaran masa ini lebih banyak bergantung kepada susu ibu. Permulaan pembentukan akalnya dari memberi makanan yang boleh mencerdikkan seperti kismis, badam, limau dan sebagainya.
Elok sangat jika anak-anak dibuai dengan nasyid yang boleh mendidik hati. Ataupun alunan bacaan zikir dan ayat suci Alquran. Tuhan dikenalkan dalam bentuk bersahaja pada peringkat awal lagi.
Pendidikan ketika 2 tahun hingga 4 tahunPada peringkat ini kepekaan anak-anak mula bertambah iaitu penglihatannya pula mula berkembang. Medium Media Massa banyak mempengaruhi pembentukan akal dan roh anak-anak pada umur demikian. Oleh itu dinasihatkan agar jangan mendedahkan anak-anak terlalu banyak kepada pengaruh t.v, video, CD, games dan sebagainya. Walau pun apa yang dilihat kurang difahami, ia tetap akan mempengaruhi fikirannya hingga dewasa.
Pendidikan ketika 4 tahun hingga 7 tahunDari lahir hingga umur sebegini ibu bapa perlulah memberi kasih sayang, dibelai,diberi kemanjaan sepenuhnya. Pada umur begini ibu bapa masih boleh memeluk, mencium, meriba dan sebagainya.
-Makanan yang diberi hendaklah berzat untuk tumbesarannya.
-Mereka sudah mula berfikir, ajarkan pada mereka perbezaan antara perkara yang baik dan buruk.
-Sudah mula disuruh sembahyang.
Pendidikan ketika 7 tahun hingga 10 tahunFaktor- faktor yang mempengaruhi kenakalan, hendaklah mula diambil perhatian pada umur begini.
Seperti : - Terlalu dimanjakan
- Belanja wang saku yang mewah dan berlebihan
- Pengaruh kawan dan alam sekitar
Pisahkan tempat tidur :- daripada ibu dan bapa
- adik-beradik antara lelaki dan perempuan
- menyediakan segala keperluannya
Untuk melatih anak-anak mempunyai fizikal yang kuat perlu juga sesekali dilatih lasak seperti :
- Tidur beralaskan tikar.
- Tidak menggunakan kipas atau aircond (supaya tahan panas)
- Makan hanya satu jenis lauk sahaja.
- Kesalahan mereka, terutama yang dibuat berulang-ulang kali, perlu disoal siasat, dan dihukum setelah diberi nasihat.
- Sudah boleh dikenalkan Tuhan dengan sifat-sifatnya.
Contoh : Tuhan Maha Pengasih, Maha Pemurah, Maha Baik, Maha Pelembut dan diajar anak bersifat dengan sifat yang disukai Tuhan
*Waktu ini kasih kepada anak tidak boleh lagi ditunjukkan dalam bentuk dibelai, dipangku, dicium dan sebagainya. Buat-buat macam tak peduli supaya mereka dalam keadaan tertanya-tanya, sayangkah ayah aku dengan aku ini? Nak kata sayang tidak, nak kata tak sayang pun tidak!
Ini penting supaya perasaan itu akan membuatkan seseorang anak tidak terlalu manja, tidak terlalu berani dan tidak terlalu takut. Jadi mudahlah kita disiplinkan mereka dengan jadual-jadual yang telah ditetapkan. Perasan itu jugalah yang akan mengawal mereka agar berbuat apa yang diarahkan.
Pendidikan ketika 10 tahun hingga 15 tahunDidiklah anak agar takut dan kasih pada kita. Adakala kita perlu tegas supaya mereka takut, tapi ada masanya kita ikutkan kehendaknya sebagai tanda kasih seperti membeli makanan, pakaian dan keperluan sekolahnya. Latih mereka menyelesaikan masalah sendiri. Sekiranya ada masalah, mengadulah kepada Tuhan dan berdoa. Tuhan dijadikan tempat rujuk yang utama, namun ibu bapa masih lagi boleh memberi panduan dan dijadikan tempat rujuk apabila perlu.
Pendidikan ketika 15 tahun hingga 18 tahunPada peringkat remaja, anak-anak jangan dibiarkan membuat keputusan sendiri. Ibubapa menjadi rakan tempat anak-anak merujuk segala masaalah. Ibubapa yang berjaya menjadikan watak diri sebagai rakan kepada anak-anak, bererti anak-anak tidak mudah merujuk masaalahnya dengan orang luar (rakan sebaya) yang belum tentu dapat menyelesaikan masalahnya.
Kesimpulan:Ibubapa yang terlalu garang akan membuat anak-anak rasa benci dan sikapnya akan jadi liar dan sukar dikawal. Manakala ibubapa yang memberikan sepenuh kasih sayang tanpa dibatasi akan menjadikan anak mengada-ngada, terlalu manja@spoilt, tidak bertanggung jawab dan sukar didisplinkan. Dalam masa yang sama juga ia menjadi salah satu punca masalah gejala sosial iaitu sumbang muhram!
Perlu menjadi ingatan kepada ibu ayah dalam hal mendidik anak bahawa kita tidak mampu mendidik anak kita menjadi soleh ataupun baik dengan kemampuan diri sendiri. Anak-anak adalah amanah dari Tuhan maka hendaklah kita berusaha sambil berdoa bersungguh-sungguh kepada Allah. Agar Allah kawal hati mereka dari perkara-perkara maksiat dan jaga kehidupan mereka dari tipuan dunia yang merosakkan.